تبلیغات محصولات سلامت در ماهواره های فارسی زبان منع قانونی دارد

تبلیغات محصولات سلامت در ماهواره های فارسی زبان منع قانونی دارد

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو، گفت: شرکت‌های تولیدی داخلی، اجازه تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان را ندارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر شهریار اسلامی تبار با اشاره به اینکه سفارش تبلیغات در ماهواره منع قانونی داشته و در برخورد با سفارش‌دهندگان آگهی به آنها الزام وجود دارد، افزود: سفارش تبلیغات و پرداخت هزینه یکی از راههای پَروار کردن و به نوعی تامین مالی آنها در راه اهداف پلید این شبکه های معاند است.

وی اضافه کرد: تبلیغات غیرواقع و گمراه کننده محصولات و فرآورده‌های سلامت محور در این شبکه ها و عدم نظارتی که بر ماهیت محصولات آنها از منظر بهداشت و سلامت وجود دارد موجب می شود که مردم در تشخیص دوغ و دوشاب مردد بمانند.

اسلامی تبار اظهار داشت: از نظر ما مبنای شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان ایراد دارد و بر اساس قوانین موجود، شرکت‌های تولیدی داخلی اجازه تبلیغات محصولات خود در این شبکه ها را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو به شدت در حال رصد و مبارزه با این پدیده نامیمون است، گفت: در صورت مشاهده چنین تخلفاتی به‌ صورت کتبی اخطاری برای آگهی دهنده ارسال می شود که در بسیاری از موارد سفارش‌دهندگان با دادن تعهد کتبی آگهی خود را قطع می کنند.

اسلامی تبار اضافه کرد: آن دسته از شرکت‌هایی که به تبلیغات محصولات خود در این شبکه‌های ماهواره‌ای اصرار بورزند متخلف محسوب شده و با اصرار دقیق و پیگیری ما در حوزه نظارتی  مواجه خواهند شد در این صورت ضمن آنکه به  دستگاههای قضایی می شوند تا برخورد های لازم با آنها صورت گیرد؛ بدون کمترین بخششی، مجوزهایشان را از طریق کمیته فنی تعلیق می کنیم.

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: البته برخی از این شرکت ها هم معتقدند که تبلیغات به رغم رضایت و خواسته آنها و به قصد جذب مشتری انجام می شود لازمه قبول توجیه این شرکت ها این است که آنها به صورت رسمی موضوع عدم رضایت خود از پخش آگهی تجاری در شبکه های ماهواره ای را به روابط عمومی سازمان غذا و دارو  اعلام نمایند تا ما نیز بر اساس اسناد و از طریق پلیس بین الملل پیگیر موضوع بشویم.

وی خاطر نشان کرد: اسامی برخی شرکت‌های متخلف به اطلاع معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه های سراسر کشور رسیده و خواستار آن شده ایم که ضوابط  قانونی در مورد آنها اعمال شود.