گردشگران سلامت را با طب سنتی ایرانی آشنا کنیم

دکتر شهریار اسلامی تبار

گردشگران سلامت را با طب سنتی ایرانی آشنا کنیم

یادداشتی از دکتر شهریار اسلامی تبار، مدیرکل دفتر بازرسی، رسیدگی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو

طب سنتی ایرانی با حدود سه هزار سال سابقه، نقش بسیار مهمی در جذب گردشگران سلامت دارد و می‌تواند عنصر موثری برای جذب بیماران خارجی باشد. همه ما به عنوان نوادگان ابوعلی سینا وظیفه داریم که این میراث کهن را حفظ کنیم و ترویج دهیم. درواقع، باید در مسیری گام برداریم که گردشگران سلامت را با طب سنتی ایرانی آشنا کنیم. هرچقدر بستر آشنایی توریست‌های سلامت با طب ایرانی بیشتر فراهم شود، قطعا می‌توانیم به درآمدزایی ارزی از این حوزه، بیشتر امیدوار باشیم.

خوشبختانه هم اکنون طب سنتی ایرانی در دانشگاه‌های کشور نیز به طور  اصولی در حال ترویج است و دانشجویان این رشته به شکل آکادمیک در حال تحصیل هستند. همچنین هم اکنون دو واحد درسی اجباری طب سنتی نیز برای همه دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی مصوب شده است که دانشجویان با گذراندن این دوره‌ها با مفاهیم طب سنتی ایرانی و اثرات ارزشمند آن آشنا می‌شوند.

نباید از خاطر برد که مزیت‌های طب سنتی بسیار گسترده است که متاسفانه میزان اطلاع‌رسانی و آگاهی‌ بخشی درباره این طب کارآمد، چندان قوی نبوده است؛ به گونه‌ای که حتی مردم داخل کشور خودمان هم آشنایی جامعی با این میراث چند هزار ساله ایرانی ندارند. نباید از خاطر برد که این طب کهن در هر سه حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان، کاملا فعال است و می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها تاثیر چشمگیری داشته باشد.

در همین راستا، خوشبختانه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی، طب جایگزین، داروهای گیاهی و گردشگری سلامت می‌تواند تاثیر جدی در جذب گردشگر سلامت و آشنایی بیشتر مردم با طب سنتی باشد. این نمایشگاه می‌تواند برای عموم علاقه‌مندان به طب سنتی بسیار مفید و جذاب باشد. دانشجویان، پزشکان، فروشندگان کالا و خدمات طب سنتی و همچنین دریافت‌کنندگان این خدمات می‌توانند با حضور در این نمایشگاه با طب سنتی ایران، بیشتر آشنا شوند.

در این نمایشگاه، فروشندگان کالا و خدمات طب سنتی می‌توانند در بستری که در نمایشگاه فراهم شده است، محصولات و خدماتشان را عرضه کنند و مردم علاقه‌مند به طب سنتی هم قادر خواهند بود که از این کالا و خدمات بهره ببرند. همچنین در ورکشاپ‌های جانبی نمایشگاه هم فرصتی برای آشنایی بیشتر با طب سنتی وجود خواهد داشت که قطعا وجود همه این موارد می‌تواند به توسعه طب سنتی کمک کند. برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، فرصت ترویج طب سنتی ایرانی را فراهم می‌کند و مردم و گردشگران سلامت را با شاخه‌های مختلف طب ایرانی، آشنا خواهد کرد.